Nyheter – Community och vegansk ”smakspray”

Efter ett långt uppehåll är jag äntligen tillbaka och dessutom med två spännade nyheter! Att göra regelbunda sökningar på google om vegankatter är alltid spännande. Det verkar onekligen som att intresset för veganmat till djur bara ökar då jag tycker jag hittar fler och fler sidor som tar upp det. En av länkarna jag fastande för är ett nystartat community för oss som tar hand om vegankatter. Du hittar det här >>

flavour_enhancer_front_page

En annan spännande nyhet är ”Bon Appetit – flavoured food enhancer spray” som går att beställa från VeggiePets.com. De finns i tre smaker (biff, kyckling och fisk) och är helt veganska.  Sprayen ska få maten att smaka godare men kan också vara ett sätt att variera smaken på hemlagad mat. Jag beställde biff och fiskvarianten vilket gick på 240:- med frakt.

5 thoughts on “Nyheter – Community och vegansk ”smakspray”

  1. Nu har jag inte kollat igenom bloggen helt fullt ut 😉 Så det jag nu frågar har du säkert redan tagit upp! Det jag undrar var om det finns några vetenskapliga studier som visar att katter klarar sig på vegankost?

  2. Bloggen har legat på is rätt länge och jag har missat när det kommenterats, därför får du ett så sent svar. Jag har lite svårt att avgöra då alla katter jag gett veganmat har ätit den utan problem. Så jag skulle säga att det är ganska onödigt. Kanske värt att testa om en har en katt som inte har så bra aptit och är svår att få att äta ordentligt.

  3. Den enda studie jag känner till är den här: http://www.vegepets.info/resources/Publications/Veg-cats-Wakefield-et-al-JAVMA-2006.pdf men tyvärr är den gjord på ett litet antal och katterna har ätit olika typ av mat. Problemet är att de som av etiska skäl vill ge katter veganmat, eller producerar vegansk kattmat alla är emot djurförsök och därför är det svårare att genomföra en studie. Men jag hoppas verkligen att det kommer kunna göras på katter som får stanna i sina hem och där en sammanställer resultaten av hälsokontroller av dem.

Kommentera

